Skyttegravskrig på direktørgangen

Journalist:   Jakob Herskind

Fotograf:   Andreas Bastiansen, Jakob Fynsk, Carsten Bundgaard, Peter Leth-Larsen

En hidtil hemmeligholdt rapport om topledelsen i Region Syddanmark afslører, at de øverste embedsmænd har bekæmpet hinanden i årevis. Nu skal ny direktør rydde op i, hvad der bliver kaldt en syg kultur i regionen.

På billedet: Tidligere regionsdirektør Mikkel Hemmingsen, tidligere regionsrådsformand Carl Holst og sundhedsdirektør Jens Elkjær.
Grafik: Rune Moesgaard


Skyttegravskrig på direktørgangen

Da Jane Kraglund tidligere på ugen satte sig i stolen som ny øverste direktør i Region Syddanmark, blev hun et mødt af et påtrængende politisk ønske om at grave dybt.

Hen over de seneste uger har der åbnet sig en Pandoras æske af misforhold og mulige lovbrud i regionen i et omfang, som ingen af de 41 regionsrådspolitikere havde forestillet sig.

Carl Holst-sagen, som den er blevet kaldt, og som kulminerede tirsdag, da den tidligere regionrådsformand fyrede sig selv som forsvarsminister, har blotlagt tegn på en usund tilstand i regionen, hvor Holst angiveligt har brugt offentligt ansatte embedsmænd på at føre valgkampagne. Tilsyneladende uden, at nogle af Carl Holsts politiske kolleger i Syddanmark fattede, hvad der foregik.

En ”syg kultur”, som flere politikere kalder det, og som Jane Kraglund nu er blevet bedt om at identificere og destruere.

Men den syge kultur begynder og slutter ikke med et kritisabelt parløb mellem Carl Holst og hans tidligere spindoktor, Christian Ingemann.

I går fortalte vi, at regionens topledelse forsøgte at ansætte Christian Ingemann uden om de regler, der er for ansættelse af offentlige embedsmænd. En øvelse, der blev bremset af administrationens tillidsmandsværk. Og i dag kan avisen afsløre, at personer i selvsamme topledelse har bekriget hinanden i årevis til skade for regionen og dens medarbejdere.

Fyens Stiftstidende er i besiddelse af en hidtil hemmeligholdt udgave af en rapport fra konsulentfirmaet Muusmann, som i marts 2015 - og på bestilling fra Regionsrådet - afleverede 28 sider, der i meget direkte vendinger beskriver en dysfunktionel direktion i åben og skadelig kamp om magt og indflydelse.

”Ødelæggende”

Vi har talt med nuværende og tidligere ansatte, som samstemmende fortæller, hvordan det giftige forhold direktionsmedlemmerne imellem har været decideret katastrofalt for arbejdsklimaet og dermed også for medarbejdernes evne til at levere en maksimal indsats.

”Samarbejdet mellem regionsdirektøren og sundhedsdirektøren har været yderst dårligt og haft en regulær negativ indflydelse i den administrative organisations formåen og i forhold til arbejdsmiljøet i Regionshuset”, konstaterer Muusmann blandt andet i sin analyse af konflikten.

”En meget stor del af medarbejderne og nogle politikere har den opfattelse, at det dårlige arbejdsklima har haft negativ indflydelse – nogle mener endog ødelæggende indflydelse – på Regionshusets arbejdsklima og resultatopnåelse”, konkluderer Muusmann et andet sted.

Regionsdirektøren, der omtales, er Mikkel Hemmingsen, som forlod Syddanmark til fordel for et job som økonomidirektør i Københavns Kommune i november 2014. Sundhedsdirektøren er Jens Elkjær, som stadig sidder, hvor han har siddet siden regionernes dannelse i 2007. Vi har talt med dem begge, men det er kun Jens Elkjær, der ønsker at udtale sig - dog i begrænset omfang.

Rapporten findes i flere udgaver. En pixibogsudgave, som alene indeholder Muusmanns forslag til en ny direktionsstruktur. Den har været offentligt tilgængelig, siden den blev udgivet i foråret. Og dertil en komplet version, der via interviews med 30 politikere og embedsmænd stykker et billede sammen af to topdirektører i regionen, som bruger uforholdsmæssig meget tid på at stække hinandens muligheder for indflydelse.

Den version af rapporten har fra begyndelsen været kategoriseret som lukket materiale af regionens jurister med argumentet om, at den indeholder fortrolige oplysninger om personaleforhold.

Styrker Holst

Mikkel Hemmingsen bliver i 2010 ansat som regionsdirektør i Syddanmark. En regionsdirektør er i udgangspunktet den øverste embedsmand i regionen og svarer til titlen som administrerende direktør i en privat virksomhed. Ved samme lejlighed beslutter regionsrådet, at Jens Elkjær, der er sundhedsdirektør og som dermed står i spidsen for 90 procent af regionens forretningsområde, skal referere direkte til regionrådsformand Carl Holst. Det samme skal Mikkel Hemmingsen, og dermed står den formelt set øverste direktør på lige fod med sin sundhedsdirektør.

Flere bemærker, at konstruktionen også rummer en fordel for regionsrådsformanden (Holst). Når magten i embedsværket smøres tyndere ud på flere direktører, styrker det den politiske ledelses muligheder for at navigere frit - uden at skulle stå til regnskab over for én stærk, ordførerende direktør.

Poul-Erik Svendsen (S), næstformand i Region Syddanmark lufter åbent sin undren:

- Det må jo være bevidst, at han (Carl Holst, red.) gerne ville have, at flere refererede til ham for på den måde at maksimere sin egen indflydelse, siger han.

Avisen har talt med Carl Holst, som afviser at udtale sig i sagen.

Direkte konfronteret med spørgsmålet om, hvorvidt løsningen med to direktører, der refererede til ham uafhængigt af hinanden, styrkede hans magt, svarer Carl Holst dog følgende:

- Jeg vil gerne understrege, at det var et enigt regionsråd, der valgte den struktur.

Den særegne konstruktion fungerer ikke desto mindre nogenlunde i begyndelsen. Men hurtigt ytrer den unge, ambitiøse Hemmingsen, der kommer fra en topstilling i det private erhvervsliv, ønske om at øve indflydelse på Jens Elkjærs område. Mikkel Hemmingsen har ansvaret for den regionale udvikling i Syddanmark - herunder samarbejdet med virksomheder, der kan levere ny teknologi til Jens Elkjærs sygehuse. Og Hemmingsen ønsker et tættere samarbejde mellem sine innovationsstabe og sundhedsdirektørens sygehuse. Men Jens Elkjær, der af flere kaldes for den måske mest driftsikre og analytisk mest kompetente sundhedsdirektør i riget, bryder sig ikke om, at regionsdirektøren blander sig. Det fremgår af Muusmann-rapporten og bekræftes af flere kilder, som avisen har talt med.

Konsulentrapporten formulerer situationen på denne måde:

”To meget markante, karismatiske og kompetente personligheder, som begge ønskede maksimal indflydelse på organisationens hovedaktivitet, skabte mange konflikter og sammenstød, som resulterede i manglende gensidig respekt, forskelligartede syn på væsentlige spørgsmål og problemstillinger, regiondirektørens utilfredshed med sundhedsdirektørens manglende engagement i (tværgående) opgaver, der lå uden for sundhedsområdet, og sundhedsdirektørens tydelige markeringer af, at han ikke ønskede, at regionsdirektøren arbejdede med på sundheds- og sygehusområdet. Disse uoverensstemmelser resulterede i, at der ikke var tale om et samlet og koordineret direktionsarbejde”.

Svært ved samarbejde

Skyttegravskrigen mellem Hemmingsen og Elkjær bunder ifølge flere kilder og Muusman-rapporten primært i, at Jens Elkjær er driftsorienteret - og dygtig til det - og Mikkel Hemmingsen udviklingsorienteret. Men sundhedsdirektørens manglende interesse for andet end sygehusdrift har fået konsekvenser, lyder vurderingen.

”Det har blandt andet haft som konsekvens, at Region Syddanmark er gået fra at være en markant og dagsordensættende organisation på flere områder, en region andre regioner skelede til, til i højere grad at placere sig i afventende positioner i forhold til udvikling”, bemærker Muusmann.

Region Syddanmark har siden dannelsen i 2007 ligget i front sammenlignet med de øvrige regioner, når det kommer til effektivt drevne sygehuse med styr på budgetterne. Den bedrift tilskrives i høj grad Jens Elkjær, der ikke har beskæftiget sig med andet end sygehusdrift siden kandidatgraden i statskundskab i 1982. På den anden side - og med udtalt opbakning i Muusmanns analyse - er der stor set enighed om, at Jens Elkjær har alvorlige samarbejdsvanskeligheder.

- Jens har det svært med samarbejde. Han har det faktisk godt med sine egne folk i sundhedsstaben, men han vil have det på sin måde, og han bliver hidsig, hvis nogen fra de øvrige afdelinger udfordrer ham, som én formulerer det.

Muusmann: Ud med Elkjær

Der tegner der sig med andre ord et billede af en fagligt stærk, men også voldsom problematisk sundhedsdirektør, som flere mener reelt står i vejen for regionens udvikling.

Meningerne om, hvilken rolle Jens Elkjær spiller i Hemmingsens exit, er delte. Nogle mener, at Elkjærs temperament var afgørende for, at en svag regionsdirektør flygtede til København. Andre mener, at den ærgerrige Hemmingsen blot så regionen som et springbræt til et mere prestigefyldt job i landets største kommune. Mikkel Hemmingsen vil som sagt ikke udtale sig.

Sikkert er det dog, at Muusmann vurderer, at Jens Elkjær udgør så stor en udfordring for Region Syddanmark, at konsulentfirmaet foreslår, at sundhedsdirektøren tilbydes en stilling som kommitteret.

På jævnt dansk er kommitteret en retrætepost, man tilbyder ledende embedsmænd, som har kvajet sig. Eksempelvis blev Justitsministeriets departementchef efter Tamil-sagen kommitteret i Rigspolitiet.

”Sundhedsdirektøren vil med en placering som kommitteret kunne løse væsentlige og komplekse adhoc-opgaver på sygehusområdet og dermed koncentrere sig om de funktioner, der har sundhedsdirektørens primære interesse”, argumenterer Muusmann.

Den køber regionsrådet imidlertid ikke. Jens Elkjær er stadig sundhedsdirektør i Region Syddanmark. Men under en ny struktur med sin gamle lærling, Jane Kraglund, som chef. Og Jane Kraglund kender sin region med en fortid som underdirektør i Jens Elkjærs stab og som administrerende direktør på Odense Universitetshospital.

Hun står lige nu med i hvert fald to udfordringer foran sig: At få kulegravet den syge kultur i Region Syddanmark. Og få styr på sin sundhedsdirektør og gamle chef, Jens Elkjær.

Næstformand: - Det har givet komplikationer

Poul-Erik Svendsen (S), næstformand i Region Syddanmark, erkender, at elendigt samarbejdsklima i topledelsen har haft negative konsekvenser for regionen.

Tidligere refererede Jens Elkjær og Mikkel Hemmingsen hver især til Carl Holst. Nu laver I det om, så det bliver én administrerende direktør, der alene refererer til formanden. Hvorfor?

- Fordi det har givet komplikationer, at flere direktører havde direkte adgang til formanden.

Komplikationer?

- Jeg har oplevet, at direktionen ikke har fået talt tingene ordentligt igennem. En direktion skal vise, at tingene foregår professionelt og på tværs af arbejdsområderne. I dette tilfælde, at direktionen evner at få nytænkning inden for teknologi og innovation til at spille sammen med aktiviteterne på sygehusområdet. Det har knebet. Og jeg har manglet, at den administrerende direktør i regionen entydigt har været ham, der bestemte.

Hvad har problemet været?

- At direktørerne ikke har kunnet samarbejde.

Hvilken rolle har Carl Holst spillet i den sammenhæng?

- Jeg undrer mig over, at han ikke har haft et behov for en entydig ledelse. Det må jo være bevidst, at han gerne have, at flere refererede til ham for på den måde at maksimere sin egen indflydelse.

Uanset, så har det her jo stået på i årevis. Hvorfor har I ikke gjort noget ved det?

- Da Mikkel Hemmingsen stoppede i november sidste år, var vi flere, der gerne ville have en ny struktur. Og det har så taget den tid, det har taget.

Muusmann-rapporten konkluderer, at regionen har en sundhedsdirektør, som har problemer med at samarbejde, og som er meget lidt udviklingsorienteret. Hvordan kan I have sådan en mand siddende på den post?

- Det har jeg ingen kommentarer til.

Professor: Meget kritisabelt

Det er politikerne, der er har fejlet, når de i årevis har set passivt til på en ledelse i åben krig, mener professor i offentlig ledelse.

Det er ikke usædvanligt, at ledere i en organisation ikke kan lide hinanden og derfor forpester samarbejdsklimaet til skade for organisationen og dens ansatte.

Men det er usædvanligt og stærkt kritisabelt, at organisationen - i dette tilfælde Region Syddanmark - undlader at løse problemet.

Det mener Per Nikolaj Bukh, professor i offentlig ledelse og økonomistyring ved Aalborg Universitet, som avisen bedt om at læse rapporten fra Muusmann.

- Det er meget kritisabelt, fordi man har kendt til situationen længe. Man har også vidst, at det dårlige forhold i topledelsen har skadet organisationen. Og alligevel har man ikke taget aktion. Det ville man have gjort forlængst i de fleste andre organisationer, siger Per Nicolai Bukh.

Professoren mener, at ansvaret for den dysfunktionelle topledelse ligger hos de direkte implicerede, men i høj også hos politikerne.

- Det er jo det politiske led, der har ansvaret for, at der ikke er gjort noget, siger Per Nicolai Bukh.

Han hæfter sig desuden ved den del af rapporten, som beskæftiger sig med Jens Elkjærs mulige fremtid i Region Syddanmark. Her foreslår Muusmann, at Elkjær tilbydes en stilling som kommiteret. På jævnt dansk er det lig med en degradering, hvor han ekspederes ud af den øverste ledelse.

- Selv om Jens Elkjær er knusende dygtig, er ingen uundværlige, siger Per Nicolai Bukh, der med udnævnelsen af Jane Kraglund som ny regionsdirektør og en ny struktur er spændt på, om en person som Jens Elkjær kan trives.

- Jane Kraglund er en stærk leder, der kender sundhedsområdet. Så det kan være, at hun kan få det til at fungere i ledelsen. Men med ansættelsen af hende signaleres det også, at det er sidste skud i bøssen for Jens Elkjær. For nu har regionen en ny topdirektør, som kender en del til det område, som hidtil har gjort Jens Elkjær så svær at undvære, siger Per Nicolai Bukh.

Sundhedsdirektør: - Ingen kommentarer

Sundhedsdirektør Jens Elkjær vil ikke forholde sig til konklusionerne i Muusman-rapporten.

Du beskrives af Muusmann som en person, der har svært ved at samarbejde?

- Det har jeg ingen kommentarer til.

Muusmann anbefaler, at du placeres til en stilling som kommitteret. Et forslag, du angiveligt selv er kommet med. Kan du genkende det?

- Det har jeg ingen kommentarer til.

Muusmann konkluderer, at du og Mikkel Hemmingsen havde svære samarbejdsvanskeligheder. Er det korrekt?

- Det har jeg ingen kommentarer til. Men jeg har hele tiden sagt, at regionen er bedst tjent med en regionsdirektør med de nødvendige kompetencer til at kunne lede det samlede sundhedsvæsen. Og det glæder mig, at vi nu har fundet en sådan person.

Siger du, at Mikkel Hemmingsen ikke havde de kompetencer?

- Det siger jeg ikke noget om.

Rapporten peger også på din manglende lyst til at beskæftige dig med innovation og udvikling af sundhedsvæsenet. Kan du genkende det?

- Jeg vil ikke kommentere på alle de mere eller mindre fantasifulde påstande, som rapporten indeholder. Den er fortid.

Efter interviewet med Jens Elkjær, som blev gennemført torsdag i denne uge, modtog redaktionen fredag morgen følgende udtalelse fra Jens Elkjær:

”Jeg kan anstændigvis ikke udtale mig om de dele af en rapport som ikke er omfattet af aktindsigt, og det er jo netop de dele du spørger ind til.Jeg har sammen med rigtig mange andre udtalt mig om denne rapport i tilknytning til, at den blev udarbejdet. Den allervigtigste hovedkonklusion er jeg helt enig i.

Det har jeg faktisk altid været. Det er, at der bør ansættes en regionsdirektør med omfattende ledelseserfaring fra det område, der dækker 95 procent af regionens aktiviteter. Det er sket, og det har jeg rigtig megen tillid til bliver godt, ikke mindst for den opgave regionen skal løse.

Jeg ærgrer mig over det billede nogen nu skaber af Region Syddanmark. Vi har grund til at være stolte af de resultater vores langt mere end 20.000 medarbejdere hver dag skaber. Og det billede, der tegner sig er ledere og medarbejdere med gode værdier og med en grundlæggende ordentlighed.

Det gælder både ude på institutionerne og i regionshuset. Og skulle der være et enkelt stykke frugt i frugtboden med en plet skal det frem i lyset og gøres op med det.

Det er jeg sikker på at såvel vor nye formand som vores nye regionsdirektør tager hånd om.”

Regionrådsformand: - Kendte ikke til problemer

Stephanie Lose (V), der blev regionrådsformand for tre måneder siden, siger, hun slet ikke var klar over, at topledelsen i regionen havde svære samarbejdsvanskeligheder.

Hvad er din umiddelbare vurdering af Muusmann-rapporten?

- Den beskriver en række forhold, som der har været, før jeg blev regionrådsformand. Og problemerne har regionsrådet taget fat på.

Sundhedsdirektør Jens Elkjær beskrives af Muusmann som svær at samarbejde med og desuden meget lidt udviklingsorienteret. Hvordan kan I have en sådan mand siddende på posten?

- Jeg har været regionrådsformand i tre måneder, og i den tid har mit samarbejde med Jens været fortrinligt.

Så du kan ikke genkende karakteristikken af Jens Elkjær?

- Rapporten beskriver en direktion, som var der på et tidspunkt, før jeg blev formand.

En professor i offentlig ledelse er stærkt kritisk over, at politikere har kendt til problemer i topledelsen i årevis uden at gøre noget. Er du enig i kritikken?

- Det har jeg ikke så mange kommentarer til. Vi handlede, efter analysen fra Muusmann lå der.

Så du var slet ikke klar over, at der var et problem før Muusmann fortalte dig det?

- Nej. Jeg har ikke indsigt i, hvordan direktionen fungerede i det daglige.

Så du var havde ikke kendskab til de negative konsekvenser det dårlige samarbejde havde for regionen?

- Nej.

Direktør: - Vi supplerer hinanden

Jane Kraglund, netop tiltrådt regionsdirektør i Syddanmark, siger, at hun ikke kender Muusmann-rapporten. Men hun er ikke nervøs for samarbejdet med Jens Elkjær.

Uvenskab mellem to direktører har betydet, at samspillet mellem udvikling og innovation på den ene side og sundhedsområdet på den anden ikke har fungeret i årevis. Hvordan vil du sikre, at de to områder får mere ud af hinanden?

- Det er en opgave, som jeg vil interessere mig rigtig meget for. Der foregår allerede meget udvikling og innovation i regionen, men det skal gøres mere synligt, end man har set det i det sidste stykke tid. Der har været mange udviklingsprojekter, som der ikke er blevet samlet op på, men potentialet er stort.

Hvad mener du med stort potentiale?

- På sygehusene bliver der genereret mange gode ideer, og dem skal der samles op på, så vi kan få spredt de gode ideer ud til hele sygehusområdet. Det er en stor opgave. Det skal vi gøre på tværs af områderne i regionen, så vi kan gøre os gældende på den landspolitiske dagsorden.

Regionens sundhedsdirektør, Jens Elkjær, beskrives som en person, det er svær at samarbejde med. Hvordan vil du samarbejde med ham?

- Det tror jeg løser sig selv. Jeg kan ikke se, at vi har andre interesser end at løse tingene på tværs af regionen. Og det er sådan, vi kommer til at gøre det.

Men det har været et problem i forhold til din forgænger Mikkel Hemmingsen. Hvad er anderledes nu?

- Sådan som jeg ser verden, så er det i regionens, min og den øvrige direktions interesse, at vi samarbejder på tværs af direktørområder. Vi skal have sat en landspolitisk dagsorden om, at Region Syddanmark er i front, når det kommer til nytænkning på sundhedsområdet.

Jens Elkjær var din chef, da du var direktør for OUH. Nu skal du være chef for Jens Elkjær, som har det svært med, at andre bestemmer over ham. Hvordan vil det fungere?

- Vi kommer til at supplere hinanden, og det har vi også gjort tidligere. Vi er begge afklaret med situationen.

Sådan har vi gjort

Ud over de kilder, som åbent stiller sig frem med navn i denne historie, har vi talt med en otte nuværende og tidligere politikere og ansatte i Region Syddanmark om, hvordan de har oplevet konflikterne i topledelsen og de konsekvenser, som konflikterne har fået.

I flere tilfælde har personerne kun ønsket at udtale sig anonymt. Det har vi indvilget i, men vi har kun brugt oplysninger eller vurderinger fra anonyme kilder, hvis oplysningerne og vurderingerne er blevet bekræftet af mindst en anden kilde.

Endelig har vi talt med daværende regionsdirektør Mikkel Hemmingsen, Jacob Stengaard (der var konstitueret regionsdirektør fra november 2014 til august 2015), forhenværende regionrådsformand Carl Holst (V) og direktør for Muusmann, Lars Muusman. Ingen af dem har ønsket at udtale sig.