Kjukken løfter sløret

Af:   Simon Staun

08. april 2017

Siden 1995 har Kim Larsens band heddet Kjukken. De fire bandmedlemmer fortæller i dette eksklusive interview om samarbejdet med den danske rocklegende og deres syn på det nye album "Øst for Vesterled".

"Kim Larsen giver desværre ikke interview". Sådan har svaret lydt på talrige henvendelser gennem 15 år. Derfor opstod idéen om at få hans bandmedlemmer i tale i forbindelse med udgivelsen af "Øst for Vesterled". De fire musikere er tættere på Kim Larsen end nogen andre og kan sætte ord på, hvordan han arbejder, og hvordan han er at arbejde sammen med.

De fire bandmedlemmer i Kjukken har fået stillet de samme spørgsmål og svaret uden indblanding fra kaptajn Larsen.


Kim er usædvanligt godt selskab

Jørn "Ørn" Jeppesen, manager siden 2001 og guitarist siden 2015

For mange er Kim Larsen næsten en afgud. For jer en chef og musikalsk anfører. Hvad giver det dig rent kunstnerisk at arbejde sammen med ham?

- Han var dén, der i starten af vores samarbejde for mange år siden, overbeviste mig om, at jeg har nogle fornuftige "husmor-ører". Altså at jeg har en fornemmelse for at høre, hvad der kommercielt fungerer. Det er så faktisk blevet lidt sværere for mig at bevare den egenskab, efter jeg er kommet med helt ind i maskinrummet. Han har også bekræftet min forestilling om, at man skal turde tro på det simple.

Udefra forlyder det, at Kim Larsen kan være ret enerådig. Hvor meget albuerum er der til jer andre?

- Det er en myte baseret på Kims kontante facon. I virkeligheden har man stor indflydelse, hvis man er velforberedt og ens idéer er gode nok. Kim er åben for enhver idé, der gør sangene godt. Men der kommer ingenting igennem, fordi "det er din tur". Gudskelov.

Hvad kræver det som musiker at være en del af Kjukken anno 2017?

- Det er de helt jordnære ting, som vel er ens for mange arbejdsfællesskaber: Overordnet at du passer dit arbejde. At du øver dig på dine ting, gør hvad du kan og tager det alvorligt. Men det manglede da også bare, for det er meget privilegeret at kunne leve af at være i showbizz. I vores verden lever man jo typisk af sin hobby.

Jeg har hørt bandet tre gange live det seneste halvandet år. Hver gang har jeg overhørt publikummere, der konstaterer, at Kjukken spiller bedre end nogensinde. Hvad er jeres egen vurdering af formkurven?

- Jeg synes Jens Langhorn, vores nye naturtalent på trommerne, har givet hele udtrykket et friskt pust, som har været meget velgørende. Derudover benyttede vi lejligheden med to nye mand i bandet til at revitalisere hele koncertrepertoiret. Det faktum, at Kim nu sidder ned til koncerterne gør, at teknikerne bedre kan indstille god lyd på Kims sang-mikrofon, hvorved man så tydeligt kan høre, at han stadig synger helt forrygende godt. Men måske er det vigtigste, at vi virkelig nyder at spille sammen. Og at vi har det sjovt med det.

- Vi har ikke tænkt på at lave nogen rød tråd. Vi har bare sigtet mod at lave det bedste album med de bedste af Kims nye sange, siger Jørn Jeppesen. Foto: Morten Rygaard

Hvordan kan man smage på "Øst for Vesterled", at der er nye krydderier i suppen?

- Det, at vi for første gang i mange år har spillet sangene (grundsporene) direkte ind, har givet en mere organisk livelyd, som vi også gik efter. Hele bandet synger nu også kor, så det har vi opprioriteret en del på dette album. Så dét har samlet set givet den nye lyd, som vel afspejler bandet, som det ser ud nu.

Hvad er den røde tråd musikalsk på albummet?

- Vi har ikke tænkt på at lave nogen rød tråd. Vi har bare sigtet mod at lave det bedste album med de bedste af Kims nye sange. Det er 4-5 år siden seneste album, så sangene er et spejl på den tid, der er gået siden da og Larsens perspektiv på livet her og nu. Så sangene, det nye band og indspilningsmåden er vel så blevet til den røde tråd.

Hvilken af de nye sange har du et særligt forhold til og hvorfor?

- "All The Things We Said" er jeg særligt glad for. Jeg er notorisk Beatles-fan og sangen ligger ret ud af den tradition, så da Kim under en lydprøve på efterårstouren sad og små-spillede den, var jeg straks over ham med, hvad det var for noget. Det var så en sang, der lige var puffet ud af ham et par dage tidligere. Normalt starter Kim altid med at synge noget på "vrøvle-engelsk", indtil de danske ord senere kommer på. Men denne gang fødtes sangen med en færdig engelsk tekst. Den, syntes vi, var så god, at vi hurtigt blev enige om at beholde den.

Der går rygter om, at Kim Larsen øver mere end nogensinde og kan bruge hele nætter på at træne sit guitarspil og holde stemmebåndene ved lige. Er han en arbejdshest af rang, og kan I unge knøse følge trop?

- Jeg mener ikke, Kim arbejder mere end tidligere, men han sidder hver dag i timer og roder med nye skitser, hjemme-demoer og halve og hele sange. Stemmen holder han ved lige ved råbe lidt af os andre og ved at frekventere lokale værtshuse. Men ja, Kim er en arbejdshest og hans energiniveau er enormt selv nu i den lidt fremskredne alder. Så han er ikke kommet sovende til sin succes. Jeg kan nogenlunde følge trop, men indrømmet, man skal stå tidligt op. Men jeg kan godt lide tempoet. Det passer mig perfekt, at der er gang i butikken.

- Kim arbejder meget og har ALTID gjort det. Det er voldsomt inspirerende, og vi andre kan næsten følge med, siger Jesper Haugaard. Foto: Morten Rygaard

Hvilken social rolle har du i bandet?

- Jeg er – udover nu også at være musiker – manager for Larsen og bandet, så jeg har flere roller, der afspejles forskelligt socialt. Jeg er musikalsk den mindst kompetente, så dér går jeg lidt på listefødder. Og er en flink fyr, som gør nogenlunde, hvad der bliver sagt. I manager-rollen er jeg mere klar i mælet og mere inde på min egen banehalvdel. Det lyder kompliceret, men er det af en eller anden grund ikke.

"Kongen er død" kunne være en avisoverskrift, den dag Kim Larsen går til de evige Rabalderstræder. Hvad betyder det for dig at have arbejdet sammen med en musiker, hvis betydning for dansk musik med stor sandsynlighed aldrig overgås?

- Tro mig eller lad være. Jeg tænker i det daglige arbejde aldrig over Kims legendestatus. Jeg ville også være uduelig i jobbet, hvis det ikke var sådan. Men det er fedt at være i selskab med så dygtig en mand og prøve at passe ens egen del bedst muligt i dét univers. Det er meget heldigt for sådan en som mig. Kim er desuden helt usædvanligt godt selskab, så på det personlige plan er jeg meget glad for samværet.

Der synges også om "at gøre regnskabet op" på sangen "Den lige vej", og coveret vækker minder om Johnny Cash' sidste udgivelser. Er der antydningen af et farvel skjult på albummet?

- Nej, det er der ikke. Vi kører videre, og Kim er allerede i gang med nye sange. Vi lærte også så meget under indspilningsprocessen af "Øst For Vesterled", som det kunne være sjovt og spændende at bære med over i et nyt album. Jeg regner med, at vi gør det om et par år. Men Kim har nået en alder, hvor folk hele tiden kalder det "sidste album", "sidste turné" og så videre. På et tidspunkt får de jo ret. Forhåbentligt først om mange år.

"All the Things We Said" er ud over at være den første engelske sang i mange år skåret helt ind til benet. Man kan mærke intensiteten og intimiteten i studiet. Hvordan var det at indspille det nummer?

- Vi indspillede den direkte i ét hug og lavede kun få tilføjelser efterfølgende. Vi lavede vel 3-4 forsøg, så var den der. Vi var godt selv klar over, at vi havde været heldige. Vi indspillede også "Hvad mon de siger" i samme set-up – altså alle sammen rundt om et bord. Men alle sangene er overordnet indspillet "live", og stemningen er egentlig den samme for hele albummet.


Har bandet Kjukken i dine øjne fået nok anerkendelse for dets musikalske bedrifter?

- Det synes jeg fint står mål med opgaven, som er at backe Kim op. Man skal også kun anerkendes, hvis det er fortjent. Det skal ikke være nok bare at være med. Kim havde i øvrigt allerede været superstjerne i mange år, da Kjukken blev etableret, så han fylder og skal fylde det hele udadtil. Indadtil er der stor anerkendelse i form af, at du kan få al den indflydelse, du kan kæmpe dig til.

Beskriv Kim Larsen med fem tillægsord?

En umulig opgave at blive stillet. Men det kunne være ting som: Energisk, original, munter, følsom og idealistisk.

Masser af spillerum og gensidig respekt

Jesper Haugaard - bassist siden 2003

For mange er Kim Larsen næsten en afgud. For jer en chef og musikalsk anfører. Hvad giver det dig rent kunstnerisk at arbejde sammen med ham?

- Det giver mig muligheden for 100% at udleve drengedrømmen om rent faktisk at leve af min hobby. Og så oven i købet på 1. klasse!

Udefra forlyder det, at Kim Larsen kan være ret enerådig. Hvor meget albuerum er der til jer andre?

- For mig er et musikalsk samarbejde ikke demokratisk og skal ikke være det. Albuerum er i den situation ikke noget, man får. Men noget, man tager. Har du noget på hjertet, er der masser af rum at tage af. Jeg har altid følt, at jeg har masser af spillerum, og at samarbejdet helt grundlæggende bygger på gensidig musikalsk respekt.

Hvad kræver det som musiker at være en del af Kjukken anno 2017?

- Udover de åbenlyse musikalske færdigheder, kræver det først og fremmest engagement og tilstedeværelse. Det hjælper også at være i stand til at nyde et enkelt godt glas portvin.

- Hvis man har noget at komme med og vil kæmpe lidt for det, er Kim ganske lydhør, siger Jens Langhorn. Foto: Morten Rygaard

Jeg har hørt bandet tre gange live det seneste halvandet år. Hver gang har jeg overhørt publikummere, der konstaterer, at Kjukken spiller bedre end nogensinde. Hvad er jeres egen vurdering af formkurven?

- Formen har de seneste par sæsoner været opadgående og ligger nu på et stabilt højt niveau. Vi har i perioden foretaget et par nye spillerindkøb. De er nu spillet godt ind på holdet og har tilført ny, frisk energi.

Hvordan kan man smage på "Øst for Vesterled", at der er nye krydderier i suppen?

- Med den nye konstellation har det været muligt for os at optage pladen stort set live i øvelokalet, hvilket i mine øre bidrager til en mere skramlet, uperfekt og vigtigst mere nærværende plade med et anderledes organisk swing. Men hey det bare mine ører. Lyt selv!

Hvad er den røde tråd musikalsk på albummet?

Se ovenstående. Derudover vil det altid være Kims vokal og sangskrivning, som afgørende definerer et album.

Hvilken af de nye sange har du et særligt forhold til og hvorfor?

- Jeg vil ikke fremhæve enkelte numre, men blot med glæde konstatere, at det er lykkedes os at få en god spredning og variation på albummet. Fra rene Kim Larsen-popklassikere a la “Nostalgi” til mere producerede og kryptiske numre som “Kongen er død”.

Der går rygter om, at Kim Larsen øver mere end nogensinde og kan bruge hele nætter på at træne sit guitarspil og holde stemmebåndene ved lige. Er han en arbejdshest af rang, og kan I unge knøse følge trop?

- Kim arbejder meget og har ALTID gjort det. Det er voldsomt inspirerende, og vi andre kan næsten følge med.

Hvilken social rolle har du i bandet?

- Kim har altid øvet sig meget. Og jeg kan fra tætteste hold meddele publikum, at han ikke er kommet sovende til sit værk, siger Karsten Skovgaard. Foto: Morten Rygaard

- Det giver ofte et misvisende billede, når man selv prøver at definere sin egen sociale rolle - lad andre om det. Med det in mente er jeg ofte blevet kaldt bandets politimand, sandsynligvis fordi det falder mig svært at holde munden lukket, hvis jeg synes noget virker “u-cool”, ser grimt ud eller lyder forkert.

"Kongen er død" kunne være en avisoverskrift, den dag Kim Larsen går til de evige Rabalderstræder. Hvad betyder det for dig at have arbejdet sammen med en musiker, hvis betydning for dansk musik med stor sandsynlighed aldrig overgås?

- For mig står den slags overvejelser i vejen, og jeg prøver derfor at fortrænge det i mit daglige arbejde. Samtidig er jeg dog fuldt bevidst omkring størrelsen og betydningen at det cirkus, jeg står midt i. Jeg er beæret over at være med i ét af de afgørende kapitler i dansk pop- og rockkultur.

Der synges også om "at gøre regnskabet op" på sangen "Den lige vej", og coveret vækker minder om Johnny Cash' sidste udgivelser. Er der antydningen af et farvel skjult på albummet?

- Nej, vi er først lige ved at finde formlen på hvordan, vi skal lave musik fremadrettet.

"All the Things We Said" er ud over at være den første engelske sang i mange år skåret helt ind til benet. Man kan mærke intensiteten og intimiteten i studiet. Hvordan var det at indspille det nummer?

- Jeg havde en helt klar idé til, hvordan den sang skulle lyde/produceres, og jeg synes, at vi lykkedes godt med at få skåret ind til benet og bevare intimiteten. Selve optagelsen var et ret intenst øjeblik bygget op omkring Kim med sin guitar, en god mikrofon og så os andre fire omkring ham. Efterfølgende sang Jørn sine vokaler og Kim indspillede soloen. That's all.

Har bandet Kjukken i dine øjne fået nok anerkendelse for dets musikalske bedrifter?

- Ja! Jeg føler stor personlig anerkendelse fra dem omkring mig som betyder noget. Og tak for det.

Beskriv Kim Larsen med fem tillægsord?

- Gennemført, troværdig, musikalsk, arbejdsom og vedholdende.

Altid på vej fremad

Jens Langhorn, trommeslager siden 2015

- For mange er Kim Larsen næsten en afgud. For jer en chef og musikalsk anfører. Hvad giver det dig rent kunstnerisk at arbejde sammen med ham?

- Kunstnerisk er et for stort et ord at benytte som trommeslager i et poporkester. Men jeg er helt sikkert blevet bedre til at spille og synge kor samtidig. Og så har jeg personligt genopdaget, hvor fantastisk en forfatter Henrik Pontoppidan var. Det er en del af pensum på linje med Tintin, Chuck Berry og Little Richard.

- Udefra forlyder det, at Kim Larsen kan være ret enerådig. Hvor meget albuerum er der til jer andre?

- Hvis man har noget at komme med og vil kæmpe lidt for det, er Kim ganske lydhør. Men det hedder med god grund Kim Larsen & Kjukken, så selvfølgelig har solisten ret til at nedlægge veto. Det er jo hans sange. Samtidig har han en mageløs intuition - om det skyldes 45 års rutine eller et velsignet talent, funderer jeg stadig over.

- Hvad kræver det som musiker at være en del af Kjukken anno 2017?

- At man er åben i øjeblikket

- Man skal ikke tage fejl. En streng diæt bestående af lige dele knofedt og disciplin er - sammen med hans talent - en væsentlig årsag til Kims status, siger Jens Langhorn. Foto: Morten Rygaard

- Jeg har hørt bandet tre gange live det seneste halvandet år. Hver gang har jeg overhørt publikummere, der konstaterer, at Kjukken spiller bedre end nogensinde. Hvad er jeres egen vurdering af formkurven?

- Jeg ved ikke, hvordan Kjukken spillede før, da jeg aldrig har overværet en koncert med dem. Men inden vores første tour i januar 2015 tørtrænede Skovgaard og jeg en del sammen efter nogenlunde samme devise som gamle østtyske cykelryttere: Vi skulle have kilometer i benene. Kombinationen af leadguitar, trommer - og mildt sagt - søgende kor lød aldeles rædselsfuldt. Til gengæld havde vi nogenlunde styr på butikken ved turnéstarten. Det gav endnu et løft, da Jørn røg på scenen med lejrbålsguitar og kor midtvejs på den tour. Og efterhånden som vi har lært hinandens musikalske særheder bedre at kende, er det min fornemmelse, at det har haft en positiv effekt på formbarometeret. Vi skal heller ikke stræbe efter mindre.

- Hvordan kan man smage på "Øst for Vesterled", at der er nye krydderier i suppen?

- Jeg er lykkeligvis befriet for de erfaringer - både positive og negative - som Kim Larsen & Kjukken har haft i forbindelse med tidligere indspilninger. Ud fra en personlig rangorden har denne omgang overraskende nok - specielt i betragtning af at vi er fem ret temperamentsfulde herrer med forskellige musikalske præferencer - været ret problemfri. En del af forklaringen er måske også, at vi for det meste kun arbejdede koncentreret sammen tre dage om ugen. Vi nåede næsten ikke at gå hinanden på nerverne.

- Hvad er den røde tråd musikalsk på albummet?

- Indholdsmæssigt er der jo ikke tale om et konceptalbum - konceptet ligger snarere i den direkte måde, vi har valgt at indspille og producere på i øvelokalet uden for megen garniture og forstyrrende meninger udefra. Et eksempel er "Kongen er død", hvor Kim prygler en sagesløs kazoo helt ud i pappet på højtaleren. Den rolle kunne jo sagtens være erstattet af en bulet blæsersektion - men det var ikke en absolut nødvendighed. Desuden ville det kræve, at vi inviterede andre ind i arbejdsværelset. Pladen indeholder masser af den slags bevidste valg, og det er en stor del af dens charme.

- Hvilken af de nye sange har du et særligt forhold til og hvorfor?

- "Nostalgi" havde Kim lige lavet op til den første gang, jeg øvede med dem. Så den prøvede vi naturligvis. Jeg kan huske, at jeg opfattede det som en "Kim Larsen-classic", som jeg nynnede den hele vejen hjem i bilen. Kim synes selvfølgelig ikke, det var noget særligt. Jeg er personligt også glad for, at vi i produktionen hoppede nogenlunde elegant over de mest åbenlyse dansktopfælder.


- Der går rygter om, at Kim Larsen øver mere end nogensinde og kan bruge hele nætter på at træne sit guitarspil og holde stemmebåndene ved lige. Er han en arbejdshest af rang, og kan I unge knøse følge trop?

- Man skal ikke tage fejl. En streng diæt bestående af lige dele knofedt og disciplin er - sammen med hans talent - en væsentlig årsag til Kims status. Han er altid i gang - men det skyldes sikkert også, at han ikke opfatter størsteparten af sin metier som et arbejde. Hans energiniveau og ærgerrighed er yderst inspirerende og kræver samtidig, at alle mand er klar. Vores sommertour 2015 - især da vi spillede i Norge - taler vi stadig om med lige dele gru og glæde i orkestret. Vi skulle trods alt spille næsten to timer hver aften, men der var også mindst 80 skitser fra lageret, der skulle lyttes igennem og vurderes. Samtidig lavede vi pitstop undervejs, hvor bussen blev parkeret i stegende solskin, mens vi kampsvedende optog de første spæde akustiske demoer på mobiltelefoner. Selv Kim måtte indrømme, det måske var i overkanten. Men selvfølgelig først ca. et halvt år efter.

- Hvilken social rolle har du i bandet?

- Det skal du spørge de andre om. Instinktivt kan jeg ikke lade være med at stille konstruktive - synes jeg selv - spørgsmålstegn ved enhver form for sat vanetænkning på alle niveauer. Det var nekrolog-versionen. De andre vil nok bare påstå, jeg kan være stort set lige så irriterende som en flækket trommestik centralt placeret i det, man på Fyn så uskyldigt kalder "møllen".

- Man skal ikke tage fejl. En streng diæt bestående af lige dele knofedt og disciplin er - sammen med hans talent - en væsentlig årsag til Kims status, siger Jens Langhorn. Foto: Morten Rygaard

- "Kongen er død" kunne være en avisoverskrift, den dag Kim Larsen går til de evige Rabalderstræder. Hvad betyder det for dig at have arbejdet sammen med en musiker, hvis betydning for dansk musik med stor sandsynlighed aldrig overgås?

- Det er muligvis noget, man med lidt held kan prale med over for børnebørnene en skøn dag, hvor de har sunget "Jutlandia" i skolen. Men ellers kan man jo ikke sidde med legendebrillen på og fylde sig med betablokkere, hvis man skal arbejde seriøst sammen.

- Der synges også om "at gøre regnskabet op" på sangen "Den lige vej", og coveret vækker minder om Johnny Cash' sidste udgivelser. Er der antydningen af et farvel skjult på albummet?

- Sangen, du hentyder til, kredser selvfølgelig om den ultimative afslutning. Heldigvis leveret med en vis sødme og humor. Selve billedet på coveret var et rent lykketræf i forbindelse med optagelsen af "Moder Jord"-videoen og tilhørende fotoarbejde. Jeg opfatter det som Kim, der - typisk for ham - altid er på vej fremad og skuer nysgerrigt over nye vidder. Da jeg i forbindelse med det ret intensive arbejde under afslutningen af pladen sagde til Kim, at det blev rart at kunne sætte flueben ved hele projektet og holde lidt fri, svarede han prompte: “Næh, for hvad skal vi så lave?” I øvrigt er han allerede i fuld gang med at lave nye numre.

- "All the Things We Said" er ud over at være den første engelske sang i mange år skåret helt ind til benet. Man kan mærke intensiteten og intimiteten i studiet. Hvordan var det at indspille det nummer?

- Det er efter min mening et af de mest vellykkede numre på pladen, og vi indspillede sangen som en af de sidste, fordi den nærmest først blev født i bussen på vores seneste vintertour. I stil med "Stille & roligt" og "Hvad mon de siger" er langt størsteparten af nummeret indspillet på en gang "rundt om bordet" ved hjælp af en eller to mikrofoner. På det tidspunkt havde vi fået god rutine i, hvordan vi skulle håndtere indspilninger af denne type, så som små soldater placerede vi os uden særlig megen snak strategisk rigtigt i forhold til mikrofonerne med vores respektive instrumenter og gjorde vores ting. Det var et dejligt, ukompliceret øjeblik. Alle havde forstået emnet.

- Har bandet Kjukken i dine øjne fået nok anerkendelse for dets musikalske bedrifter?

- Jeg er fuldstændig ligeglad med den slags.

Beskriv Kim Larsen med fem tillægsord?

Om jeg så måtte bruge 50 ord, rækker det ikke. Jeg vil nøjes med at sige, at jeg virkelig nyder Kims selskab.

De hilser pænt i Brugsen

Karsten Skovgaard, guitarist og orkesterleder siden 1995

For mange er Kim Larsen næsten en afgud. For jer en chef og musikalsk anfører. Hvad giver det dig rent kunstnerisk at arbejde sammen med ham?

- Jeg synes, at jeg er blevet bedre til at gå ind til benet og skære overflødigt fedt væk i de enkelte sange. Og til at spotte den enkelte sangs identitet og hvad den vil have i sit arrangement.

Udefra forlyder det, at Kim Larsen kan være ret enerådig. Hvor meget albuerum er der til jer andre?

- I den kreative proces byder vi alle sammen på demokratisk vis ind med, hvordan de enkelte sange skal lyde. Men hvis vi havner et sted, hvor arrangementet misklæder Kims komposition, er han vældig god til at skære igennem.

Hvad kræver det som musiker at være en del af Kjukken anno 2017?

- At man er på.

- Jeg er ham, der laver kaffen. Og er også den man gerne må drille lidt, hvis man keder sig, siger Karsten Skovgaard om sin sociale rolle i Kjukken. Foto: Morten Rygaard

Jeg har hørt bandet tre gange live det seneste halvandet år. Hver gang har jeg overhørt publikummere, der konstaterer, at Kjukken spiller bedre end nogensinde. Hvad er jeres egen vurdering af formkurven?

- I rytmisk popmusik er det trommeslageren, der er lokomotivet. Og det lokomotiv vi har nu i Jens Langhorn er vældigt effektivt. Og kor-arrangementerne er blevet klart bedre af, at vi nu er fire – og ikke kun to som før – til at backe Kims vokal op.

Hvordan kan man smage på "Øst for Vesterled", at der er nye krydderier i suppen?

- Vores nye trommeslager, Jens Langhorn, har simpelthen gjort det muligt, at vi kan indspille en sang allesammen samtidig. Og det giver en helt anden organisk fornemmelse.

Hvad er den røde tråd musikalsk på albummet?

- Den røde tråd er legen kombineret med alvoren.

Hvilken af de nye sange har du et særligt forhold til og hvorfor?

- Jeg har et særligt forhold til "Hvad mon de siger". Det er simpelthen bare en virkelig god sang.

Der går rygter om, at Kim Larsen øver mere end nogensinde og kan bruge hele nætter på at træne sit guitarspil og holde stemmebåndene ved lige. Er han en arbejdshest af rang, og kan I unge knøse følge trop?

- Kim har altid øvet sig meget. Og jeg kan fra tætteste hold meddele publikum, at han ikke er kommet sovende til sit værk. Og på spørgsmålet om vi kan følge med: "Det er vi nødt til".

Hvilken social rolle har du i bandet?

- Jeg er ham, der laver kaffen. Og er også den man gerne må drille lidt, hvis man keder sig, siger Karsten Skovgaard om sin sociale rolle i Kjukken. Foto: Morten Rygaard

- Jeg er ham, der laver kaffen. Og er også den man gerne må drille lidt, hvis man keder sig.

"Kongen er død" kunne være en avisoverskrift, den dag Kim Larsen går til de evige Rabalderstræder. Hvad betyder det for dig at have arbejdet sammen med en musiker, hvis betydning for dansk musik med stor sandsynlighed aldrig overgås?

- Indimellem har jeg den store glæde, at de hilser pænt på mig oppe i Brugsen. Og så har det haft den betydning, at jeg har kunnet leve af at spille musik, hvilket er yderst vanskeligt i Danmark.

Der synges også om "at gøre regnskabet op" på sangen "Den lige vej", og coveret vækker minder om Johnny Cash' sidste udgivelser. Er der antydningen af et farvel skjult på albummet?

- Man taler så meget om, om man har gode gener eller ej. Og der vil jeg minde publikum om, at Kims forældre næsten blev 100 år. Dvs. der er ca. 28 år tilbage, mon ikke der kommer et par sange i den tid. Jeg tror det.

"All the Things We Said" er ud over at være den første engelske sang i mange år skåret helt ind til benet. Man kan mærke intensiteten og intimiteten i studiet. Hvordan var det at indspille det nummer?

- Jeg mindes ikke, at stemningen under indspilningen af denne sang skulle være mere intens end under de andre. Men sangen omhandler jo et intenst emne. Den handler om at slutte fred, hvad enten det er krig eller kærlighed.

Har bandet Kjukken i dine øjne fået nok anerkendelse for dets musikalske bedrifter?

- Ja. At vi har fået lov at skrive så meget historie ovenpå en historie, man troede allerede var skrevet, er bare fantastisk.

Beskriv Kim Larsen med fem tillægsord?

- Hyperaktiv, humoristisk, generøs, kreativ og vild.


Læs også anmeldelsen af Kim Larsen & Kjukkens nye album "Øst for Vesterled"