En treårig dreng med grydeklip står på gulvet på pubben The Red Lion i byen Burslem i det midtengelske county Staffordshire. Han mimer rutineret til ”Grease”-sangen ”Summernights”, der flyder fra jukeboksen.
Gæsterne er ellevilde over den lille purks charme og talent for at underholde. Drengen, der er søn af pubejerne Janet og Peter, hedder Robert Peter Williams. Hans entertainment-gen er unikt.
38 år senere er Robbie Williams én af de bedstsælgende soloartister i britisk musikhistorie. Han har solgt 80 millioner albummer og sat verdensrekord med 1,6 millioner billetter til sin ”Close Encounters”-turné. Købt på en enkelt dag. Han er den mest spillede musiker i Storbritannien mellem år 2000 og 2010, og han har en karisma, der kan mærkes på 7000 kilometers afstand.
- Hej makker, det er Rob, siger han afslappet, da hans manager stikker ham telefonen, jeg har ringet op til.
Selv om der ikke er øjenkontakt, kan jeg fornemme hans tilstedeværelse og blikket fra de intense lysegrønne øjne. Min puls er mindst 160, selv om jeg sidder musestille på en kontorstol.
Det får mig til at tænke tilbage på min journalistiske mentor, der gav mig et råd, jeg har benyttet i 15 år: Han sagde til mig, at jeg skulle forstille mig, at en verdensberømt musiker var en virkelig dygtig tømrer eller murer, så jeg ikke ville blive nervøs. Gad vide, om Robbie Williams har fået et tilsvarende råd i begyndelsen af karrieren.
- Hmmmm, jeg tror det faktisk ikke. Jeg kan ikke komme i tanke om et godt råd, jeg har fulgt gennem hele karrieren. Jo, måske et! Min far er besat af, at jeg ikke må røre ved mikrofonstangen, når jeg står på scenen. Enten står jeg med mikrofonen i hånden, eller også putter jeg den i mikrofonstativet. Det er det eneste råd, jeg kan komme i tanke om, og det er umuligt at efterleve. Mikrofonstativet er et uundværligt redskab, og jeg kan ikke lade være med at støtte mig til det, fortæller Robbie Williams med en hæs stemme, som millioner af kvinder ville dø for at have i røret.