Musketeråndens genkomst

Journalist:   Simon Staun

Fotograf:   Birgitte Carol Heiberg

Da Saybia trykkede på pauseknappen i 2008, var bandet ramt af et "alle mod alle"-syndrom, der forpestede øve­lokalet og resulterede i gruppens med egne ord dårligste album. Syv år senere har Nyborg-gutterne genfundet fælles musikalske ambitioner med mantraet "alle med alle", som gennemsyrer albummet "No Sound from the Outside".


Saybias beskedne øvelokale gemmer sig på tredje sal i Muzirkus, landets ældste øveforening, der har eksisteret i Nyborg siden 1972. Rummet er på størrelse med et stort teenageværelse og minder på mange måder om netop det med en gigantisk rulle toiletpapir og en bøtte slik triumferende på et skrammet teaktræsbord, der er placeret på et langhåret, skrig-orange gulvtæppe.

Gulvtæppet har fulgt bandet gennem årtier fra øvelokale til øvelokale og fra Fyn til Sjælland og retur. Hvis det kunne aflægge vidnesbyrd, ville det med garanti være opsigtsvækkende sager, der kom på bordet. Det er dog forsanger Søren Huss og trommeslager Palle Sørensen, der er stået tidligt op for at fortælle, hvordan Saybia i små, forsigtige ryk blev gendannet med netop dette øvelokale som omdrejningspunkt.

- For syv år siden flyttede Jeppe Knudsen tilbage til Nyborg, ligesom jeg gjorde for efterhånden en del år siden. Han fik fingrene i dette øvelokale for halvandet år siden, hvorefter han og jeg helt uforpligtende begyndte at skabe grundelementerne til nye Saybia-sange. Vi sendte nogle primitive optagelser til Palle og Jess samt Sebastian, der senere blev afløst af Kasper Rasmussen. Der gik ikke længe, før de sad i toget herover for at være med, siger Søren Huss.

Palle Sørensen nikker. Man kan næsten se hans øjne lyse op, når han beretter om de brudstykker, der blev sendt over Storebælt.

- Jeg kan tydeligt huske fornemmelsen af at lytte til optagelserne. Jeg kan love for, det gibbede i mig. Det var meget stærke sange, som besad noget udefinerbart, som manglede på vores forrige album "Eyes on the Highway". De stod bare skarpere. Jeg kunne mærke i hele kroppen, at jeg var nødt til at være en del af det. Efter 15 år i hovedstaden følte jeg også lysten til at vende hjem til Nyborg og mine forældre, derfor flyttede jeg tilbage i juli efter at have pendlet et års tid. Det har været skønt på mange måder, og hvis man lige ser bort fra timerne i øvelokalet, slår det mig stadig, hvor lidt støj her er, konstaterer Palle Sørensen.

Fire af fem nuværende Saybia-medlemmer indledte karrieren i Muzirkus i 1993, hvor de øvede i et dunkelt kælderlokale. I ni år tog de tilløb til debutalbummet "The Second You Sleep" fra 2002. 13 år senere er nerverne, fornemmelsen i maven og følelsen af at have givet sig selv fuldt ud identisk.

- "No Sound from the Outside" føles på mange måder som en slags "reboot", og det fik os til at kalde udgivelsen for vores andet debutalbum, selv om der er to udgivelser imellem. Arbejdet med den nye plade har i høj grad handlet om at genopfinde os selv. Genopdage os selv. Det minder på mange måder om processen omkring første album, siger Palle Sørensen.

Søren Huss brygger videre på den tese, mens han skænker stempelkandekaffe op.

- Jeg tænker, at arbejdet med denne plade i høj grad har handlet om at kappe navlestrengen til det Saybia, der var engang. Jeg tror, at vi alle var og er enige i, at det var nødvendigt, at vi blev fem selvstændige individer med vores egen fortælling, før vi igen kunne forenes i det, der på mange måder er et nyt band. Saybia version 2.0, konstaterer Søren Huss.

Medlemmerne har internt brugt de ord, der skal bruges på at finde ud af, hvorfor Saybia røg ud af kurs for otte år siden. Men de to medlemmer foran mig gennemgår for læsernes skyld deres egen analyse af bandet.

- Vi besluttede os for, at vi ikke ville tale mere om, hvad der havde været af problemer engang. Vi gad heller ikke snakke om, hvad fremtiden skulle bringe. Det eneste, vi behøvede at enes om, var at mødes her i øvelokalet og tale om og skabe musik. Vi har været meget fokuserede på at værne om den tilgang. Det handler om musikken og intet andet, fortæller Søren Huss.

Da Palle Sørensen kørte fra København til Nyborg og satte sig til rette bag trommerne, mærkede han straks, at noget vitalt havde forandret sig.

- I det gamle Saybia havde man ofte fornemmelsen af, at det var "alle mod alle". Især i forbindelse med "Eyes on the Highway", hvor man tog det som en personlig fornærmelse, hvis de andre rettede på ens spil eller kom med forslag til andre måder at gribe tingene an på. Instrumenternes rolle i bandet er fordelt anderledes i dag, hvor ét nummer kan være keyboard-båret, mens et andet har bassen som det fremtrædende instrument. Vi er ikke så ærekære og territorium-afpissende som i 2007. Tilgangen har ændret karakter til "alle med alle" i dag, siger Palle Sørensen.

Saybia har huss?eret i både kælder- og kvistlokaler i Muzirkus, siden Nyborg-bandet opstod i 1993. Efter en årrække med øvelokale i et hus i Køge, fik Jeppe Knudsen fingrene i et øvelokale, hvor han sammen med Søren Huss lagde kimen til det, der to år senere skulle blive Saybias comeback-album efter syv års pause. Ved keyboardet er det Jess Jensen, mens Palle Sørensen anes bag trommerne.


Søren Huss nikker.

- Det er faktisk en meget god formulering, og det har krævet tid at finde frem til de nye roller. Når jeg hører albummet, synes jeg heller ikke, vi er så bombastiske, som vi var engang. Det gælder både instrumentalt og vokalt. Jeg krænger mig ikke helt ud sangmæssigt og fornemmer, at jeg er mere behersket. Jeg tror, det handler om en afklarethed i forhold til at lyde forceret eller ej. Det handler i høj grad om den modenhed, der omgærder bandet i dag, siger Søren Huss.

Med en ny mand i bandet (guitarist Kasper Rasmussen) er det oplagt at spørge, om det har ændret hierarkiet.

- Nej, det har ikke ændret sig. Det er stadig mig, der bestemmer, konstaterer Søren Huss tørt.

Et langt sekund er der helt stille rundt om teaktræsbordet. Så flækker både han og Palle Sørensen af grin.

- Vi har alle lige meget at sige i Saybia. Og vi er blevet utroligt meget bedre til at kommunikere med hinanden. Indimellem rusker og brager det som i et gammelt ægteskab, men alle ved, hvilke veje vi ikke behøver bevæge os helt ud for enden af. Der er ingen, der gider være derude, hvor det ender blindt. I dag stopper vi op og trækker vejret. Igen handler det formodentlig om modenhed, konkluderer Søren Huss.

Det er Søren Huss, der sædvanen tro har skrevet alle teksterne. Hvis man vil, kan man godt se dem som en forlængelse af sangene på hans to dansksprogede soloudgivelser. Det skal man ikke.

- Lyrisk har det på ingen måde været min intention at fortsætte min private historie fra mine to soloplader. Selv om Saybia-sangene bunder i mine personlige betragtninger, er de stadig et led længere ude. Det har givet mig noget frihed i forhold til både sangskrivningen og selve sangdelen. På mine soloplader reciterer jeg nærmest på dansk. Ved at vende tilbage til engelsk har jeg igen fået adgang til sangeren Søren Huss. Lytteren kan sagtens tage dystre sange som "Down" samt "I'm Still Waiting" og fortolke ud fra min private kontekst, men det har jeg ikke lyst til, de gør. Saybia og Søren Huss solo er to vidt forskellige verdener, konstaterer forsangeren.

Han medgiver, at det i store træk er en mørk plade.

- Når et album er skrevet af musikere omkring 40 år, der forholder sig til at stå midtvejs i livet, med alt hvad det indebærer af problemer og tanker, giver det god mening, hvis jævnaldrende tager sangene til sig. Men vi håber da, at der gemmer sig nogle sorgfulde unge derude, der også tager sangene til sig, siger Søren Huss.

Åndbeslægtede bands

Forsangeren har trukket nogle referencer ned over sangene, som han håbede, de andre medlemmer var med på. Blandt andet Fleetwood Mac, Joy Division, Beck og en snert af Arcade Fire var med i hans personlige bagage. Med fare for at stikke næven ind i en summende bikube er jeg nødt til at spørge ind til britiske Coldplay. Saybia blev kaldt Danmarks Coldplay i begyndelsen af karrieren, og især guitarelementerne på det nye album gør den sammenligning aktuel igen.

- Efter debutalbummet blev vi sammenlignet både med Coldplay, Travis og Radiohead. I Danmark var især Coldplay-referencen negativt ladet, mens det i Holland, Tyskland, Belgien, Schweiz og Norge var et udtryk for en kompliment og en indikation på, at vi blev betragtet som åndsbeslægtede bands. Hvis man tager udgangspunkt i Coldplays første to plader, har jeg det fint med sammenligningen, da det er virkelig velskrevne albummer. Jeg synes dog ikke, jeg synger specielt meget som Chris Martin, men melodisk kan jeg godt høre slægtskabet, konstaterer Søren Huss.

- Det her var det sidste skud i bøssen, hvis Saybia skulle genoplives. Jeg føler, at det er lykkedes, konkluderer trommeslager Palle Sørensen.

Første kig på skiven

Det er den keyboard-kyndige Jess Jensen, der er bandets visuelt kreative fyrtårn. Han har sammen med sine kolleger i det grafiske firma WAAITT stået for idéen bag bandets ekstravagante sceneudsmykning til den kommende turné og kreeret album-coveret til "No Sound from the Outside".

- Vi glæder os vildt meget til at se det færdigtrykte album, konstaterer Søren Huss.

Det findes der heldigvis råd for. Jeg fisker et funklende nyt album op fra min lædertaske.

-Nej, nej! Vi har slet ikke set det endnu. Hvor er det langt ude, at du allerede har det, udbryder Palle Sørensen og vrider sig i stolen af grin.

De får det ærbødigt langet over bordet, som var det et visitkort til en japansk finansfyrste.

- Hold kæft, hvor ser det flot ud. Det er genialt tænkt med det hul i coveret. Det får det til at minde mere om en lp og fremstå stofligt og organisk. Se, når man folder papiret ud, er det helt tomt indeni. Syret! Det er lige som livet, det giver ingen mening, siger Søren Huss spøgefuldt.

- Nej, seriøst så tror jeg, Jess har tænkt, at coveret skulle være et udtryk i sig selv. Blandt andet derfor er papirindlægget helt blåt og uden tekst. Uden at overfortolke intentionen handler det om, at folk skal lytte til sangene for at danne deres egne indtryk og koncentrere sig om, hvad der bliver sunget. Af samme grund er der heller ikke et billede af bandet. Hvis lytteren virkelig gerne vil se, hvordan vi ser ud, må de gå på nettet, opfordrer Søren Huss.

Sinatras spøgelse

En betragtelig del af albummet "No Sound from the Outside" er indspillet i sommer i Ocean Way Recording i Los Angeles. Et myteomspundet studie, hvor crooner-legenden Frank Sinatra indspillede evergreens, mens et revolutionerende rockband som britiske Radiohead 50 år senere skabte albummet "Hail to the Thief".

- Det var noget helt særligt at indspille i de rammer. Jeg kan huske, at der ved siden af mit trommesæt var tydelige mærker i gulvet, hvor Sinatras sangpodie havde stået. Hans gamle mikrofoner bliver stadig brugt, og det er sgu lige før, jeg tror den ene blev benyttet til at optage vores akustiske guitar på, udbryder Palle Sørensen.

Begge medlemmer medgiver, at alle i bandet blev påvirket af rammerne og dets nærværende historie og derfor gav alt, de havde i sig.

- Når man sidder i samme studie, som Frank Sinatra engang stod i, er man nødt til at leve op til en tårnhøj standard. Det er ikke noget med at sidde og lalle. Vi skulle ikke nyde noget af at kaste skam på Sinatras spøgelse, siger Palle Sørensen.

- Nej for fanden. Vi skulle ikke risikere at vågne op med et afskåret hestehoved i sengen, tilføjer Søren Huss og ler.

I studiet med Foo Fighters

Ugerne i Ocean Way-studierne i juni og juli kastede også andre uforglemmelige anekdoter af sig. Som da Saybia en morgen mødte op til komplet kaos med folk overalt som i en travl myretue.

- Vi var i Frank Sinatras gamle Studie B, og i Studie A var der over natten rullet adskillige flightcases ind med udstyr. Det viste sig senere på dagen, at det var Foo Fighters, der skulle indspille sidste del af deres "Sonic Highways"-album derinde. Det var sgu ret syret at løbe forbi Dave Grohl på gangen, nikke og få et "hey man" i retur. Det var lidt som at mærke historiens vingesus helt tæt på. Men vi var så fokuserede på vores egen arbejdsproces, at det aldrig kom på tale at skyde selfies med Foo Fighters. Men mødet med Dave Grohl og de øvrige medlemmer skabte en "vibe", som vi bragte med ind i studiet som kreativ saft, siger Søren Huss.

I det hele taget hang duften af musikalske milepæle og historieskrivning nærmest fast i gulvtæppet. Altså ikke Saybias orange tæppe, men det i Ocean Way Recording.

- Man kunne falde i svime over den endeløse række af guldplader, som er blevet til i det studie. AC/DC, B.B. King, Eric Clapton, Mark Knopfler, Joe Cocker, Michael Jackson, Paul McCartney, Miles Davis og Radiohead er nogle af de mest prominente navne. Og så glemte jeg næsten, at Brian Wilson fra The Beach Boys overtog Studie B efter os. Det manglede da bare, siger Søren Huss, inden rygeforbudet i øvelokalet tvinger os ud under den lune septembersol.

Palle Sørensen, 41 år, trommer

Hvilken sang på det nye album betyder mest for dig og hvorfor?

Et nummer som "Down" er interessant, fordi det kompositorisk og stemningsmæssigt trækker lange tråde tilbage og samtidig rammer plet på, hvor vi er i dag.

Kan du sætte fem superlativer/tillægsord på albummet?

Nyt. Afklaret. Behersket. Farverigt. Dynamisk.

Hvad synes du, er den største forskel på Saybia anno 2015 og 2008?

En af de store forskelle er, at vi i 2015 står ved begyndelsen af et nyt kapitel, hvor vi i 2008 nærmede os afrundingen af en årrække, hvor vi havde været Saybia på fuld tid. Vi er også blevet syv-otte år ældre, vi har genfundet en ny ro og glæde i hinandens selskab og har genopdaget os selv som band.

I taler om at være et modnet band. Hvordan kan man høre det i tekst og melodi?

Der er gået otte år siden vores sidste album, hvilket nødvendigvis betyder, at vi også er blevet otte år ældre. Det synes jeg afspejles i tekst og musik.

Hvad har du beskæftiget dig med i den periode, Saybia har haft pause?

Da vi i november 2008 gik på kreativ pause på ubestemt tid, var den største udfordring for mig at kaste mig over en plan B. Jeg tog et job på et lager. Det var en radikalt anden verden. En konkret og struktureret verden. Et reelt job med det ansvar, det indebærer. Ved siden af var jeg en del af et musikalsk projekt i Nyborg. Ved siden af Saybia er jeg i dag pædagogmedhjælper.

Kasper Rasmussen, 35 år, guitar

Hvilken sang på det nye album betyder mest for dig og hvorfor?

Det er "Down". Den var med i puljen af numre, som Jess sendte til mig, da han i sin tid spurgte, om jeg havde lyst til at prøve kræfter med Saybia. Der var ikke lagt elguitar på nogen af numrene, så jeg besluttede mig for at lege lidt med det i mit eget studie for at se, om jeg blev inspireret. "Down" var det nummer, jeg reagerede mest umiddelbart på den aften, og jeg endte med at indspille det, der sidenhen blev den endelige guitardel på nummeret. Jeg blev samtidig enig med mig selv om, at jeg godt ville mødes med dem alle for at se, om vi kunne sammen.

Kan du sætte fem superlativer/tillægsord på albummet?

Aktuelt. Flot. Omfattende. Fornuftigt. Fuldstændigt.

Hvad synes du, er den største forskel på Saybia anno 2015 og 2008?

Mig.

I taler om at være et modnet band. Hvordan kan man høre det i tekst og melodi?

Det er ikke sikkert man kan høre det, men intentionen var at lave en plade, vi selv var 100 procent tilfredse med. Uden i første omgang at spekulere for meget over, hvad andre ville synes om den. Så for vores vedkommende har det især gjort sig gældende i arbejdsprocessen.

Hvad har du beskæftiget dig med i den periode, Saybia har haft pause?

Indspillet en masse god musik med en masse skønne mennesker, samt spillet koncerter med forskellige bands og artister rundt omkring. Og set Dexter.

Jeppe Langebek Knudsen, 39 år, bassist

Hvilken sang på det nye album betyder mest for dig og hvorfor?

Hmm ... De har alle lige stor betydning. Men "Down" var et af de første numre, vi lavede. Så set ud fra, at det nummer var med til at starte bandet op igen, vælger jeg "Down".

Kan du sætte fem superlativer/tillægsord på albummet?

Rent. Gennemarbejdet. Musikalsk. Mørkt. Smukt.

Hvad synes du, er den største forskel på Saybia anno 2015 og 2008?

Det er nok, at vi har fundet sammen som band og venner igen. Jeg var kørt flad i 2007 og havde brug for en pause fra de andre. Egentlig tror jeg også, at det for mig handlede om at finde noget andet end kun Saybia at identificere mig med. Siden 1993 havde mit liv ikke handlet om andet.

I taler om at være et modnet band. Hvordan kan man høre det i tekst og melodi?

Der er gået syv-otte år, siden vi sidst lavede musik sammen. Jeg mener godt, man kan høre i musikken, at vi alle fået tid og ro og derigennem fundet lysten til at lave musik sammen igen. Udgangspunktet har været "det er bare musik" og vi skal hygge os med det. Vi har som sådan ikke stræbt efter det store comeback. Og så er vi så privilegerede, at vi har kunnet tage til L.A. og indspille vores plade, som afspejler en ny lyd og atmosfære samtidig med, at man stadig kan høre det "gamle" Saybia i musik og tekster.

Hvad har du beskæftiget dig med i den periode, Saybia har haft pause?

Jeg har spillet musik i andre sammenhænge. Så arbejder jeg med fysisk og psykisk handicappede og er i øjeblikket under uddannelse til pædagog.

Søren Huss, 40 år, vokal, guitar og piano

Hvilken sang på det nye album betyder mest for dig og hvorfor?

"No Sound from the Outside". Den trækker tråde tilbage til vores første plade og er en fuldblodsballade. En kinddans, der handler om voksen og dyb kærlighed. Et varmt og romantisk nummer. Et sangernummer.

Kan du sætte fem superlativer/tillægsord på albummet?

Musikalsk. Velspillet. Dynamisk. Mørkt. Varmt.

Hvad synes du, er den største forskel på Saybia anno 2015 og 2008?

Udover Kasper, vores nye guitarist, er den åbenlyse, største forskel, at vi er et revitaliseret band. Vi var udpinte kreativt i 2007-2008 og havde ikke mere at give til musikken. Det har vi nu, og det kan høres ...

I taler om at være et modnet band. Hvordan kan man høre det i tekst og melodi?

Man kan først og fremmest høre det på måden, vi spiller og synger. Det er levende, nærværende og der er plads til lytteren. Vi lyder som Saybia, og sangene er skrevet og musikken er komponeret med rank ryg. Vi prøver ikke at være noget, vi ikke er. Vi kender helt indgående både det mørke og den varme, vi udtrykker ...

Hvad har du beskæftiget dig med i den periode, Saybia har haft pause?

Jeg har udgivet og turneret med mine to soloplader, "Troen og Ingen" fra 2010 og "Oppefra og ned" fra 2012. De seneste to års tid har jeg været alene på scenen foran mit publikum, hvilket har været en fantastisk oplevelse.

Jess Jensen, 38, keyboard

Hvilken sang på det nye album betyder mest for dig og hvorfor?

"Hollow Is Your Promise": Det er friskt, nyt og jeg er stolt af keyboardarbejdet.

Kan du sætte fem superlativer/tillægsord på albummet?

Nyt. Gennemarbejdet. Mørkt. Smukt. Langtidsholdbart. Rent. Musikalsk.

Hvad synes du er den største forskel på Saybia anno 2015 og 2008?

Der er en ny dagsorden. Vi har alle i mellemtiden etableret os uden for bandet, hvilket har skabt en ro og plads til ny kreativitet.

I taler om at være et modnet band. Hvordan kan man høre det i tekst og melodi?

Vi er blevet syv-otte år ældre siden sidst, og da musik - for vores vedkommende - reflekterer os som mennesker, kan man naturligvis høre det. Der er sat fokus på, hvad vi føler er essensen af Saybia-"sounden" og samtidig tilføjet noget nyt.

Hvad har du beskæftiget dig med i den periode, Saybia har haft pause?

Jeg har uddannet mig til grafisk designer og stiftet designbureauet WAAITT og har desuden udgivet en plade sammen med bandet Dangers Of The Sea.