Da Facebook-effekten kom til byen ved Polarcirklen

Af:   Rune H. Blichfeldt

17. april 2016

Efter Fyens Stiftstidendes afsløring af, at Facebook er på vej med et datacenter i Odense, har flere medier refereret til erfaringerne fra Luleå i Sverige, hvor Facebook i 2013 åbnede sit første datacenter uden for USA.

Avisen har besøgt byen højt mod nord og fået historien om, hvordan aftalen kom i hus, og om, hvad Facebooks datacenter siden har betydet i form at vækst og arbejdspladser.


Findes der et Udkantsdanmark, så må Luleå med en placering helt oppe i det nordlige Sverige ved grænsen til Finland være Udkantseuropa.

Men sådan ser det ikke ud set fra Luleå. I 2011 offentliggjorde Facebook planerne om at bygge et stort datacenter i byen - Facebooks første uden for USA. Og det har været lidt af en game changer, lyder det fra borgmester Yvonne Stålnacke fra Socialdemokratiet.



- Luleåboerne har fået en større optimisme og er blevet mere stolte af deres by, og det skyldes i høj grad Facebooks etablering. For hvem havde troet, at vi kunne få sådan et globalt firma til at placere sig her hos os, siger hun, da avisen møder op på borgmesterkontoret i det ni etager høje rådhus, der i højde kun er overgået af byens røde domkirke.

Kodenavn: Operation Gold

PR-værdien for Luleå, der er under halvt så stor som Odense, har været helt enorm, fortæller hun.

Medier fra hele verden har besøgt og rapporteret fra den beskedne by, der ligger kun cirka 100 kilometer fra Polarcirklen, og fra den ene dag til den anden gik Luleå fra at være ukendt for de fleste til at være centralt placeret på det digitale verdenskort.


Men aftalen med Facebook kom ikke af sig selv. Det var en kompliceret proces, som også var omgærdet af stort hemmelighedskræmmeri, fortæller flere af de centrale personer i Luleå, der var involveret, som Fyens Stiftstidende har mødt.

En af dem er den tidligere socialdemokratiske borgmester Karl Petersen, som stoppede i politik i 2014. Han har udgivet en bog om hele det lange forløb, der førte til aftalen med Facebook.

- Intet måtte slippe ud, for det kunne have betydet, at Facebook havde trukket sig på stedet, fortæller eks-borgmesteren, da avisen møder ham til en snak i Byparken, der ligger som en grøn oase mellem rådhuset og domkirken.

Sagen er den, at forud for offentliggørelsen af Facebooks indtog i Luleå, var der gået et par års hårdt og totalt tavshedsbelagt benarbejde udført af især centrale personer i Invest in Sweden, hos Luleå Kommune og i vækstorganisationen Luleå Näringsliv, som kommunen og erhvervslivet i byen driver i fællesskab.

Hele processen foregik i den største fortrolighed under kodenavnet ”Operation Gold”.

Kun få personer kendte til, hvem der reelt blev forhandlet med, og der blev holdt møder med engelsktalende personer, som kun introducerede sig med fornavn og ikke efterlod visitkort. For absolut diskretion i forhandlingsprocessen var, ligesom det lader til at have været tilfældet i Odense, et ufravigeligt krav fra Facebooks side.

- Alt kommunikation var nødt til at være kort og kryptisk. Navnet eller detaljer måtte ikke blive lækket, for så kunne alt være tabt på et øjeblik, skriver Karl Petersen i sin bog med titlen ”Hello Mr. Mayor, this is Facebook calling”.

Den aften Facebook ringede

Karl Petersen, der har dansk baggrund og boede i Nordjylland i sin tidlige barndom, før familien rykkede til Sverige, var den første i Luleå, der modtog nyheden, da Facebook i februar 2011 tog beslutningen om at placere sig med et datacenter i byens nordlige udkant.

- Hello, Mr. Mayor, this is Facebook calling, lød en stemme i telefonen, da Karl Petersen en fredag aften sad hjemme og spiste middag med sin hustru Ewa. Den engelsktalende stemme fortsatte:

- We have decided to build in Luleå, and as the mayor you shold be the first to know.

Borgmesteren var ekstatisk, fortæller han, og skrev med det samme den aften en kort besked på telefonen til resten af den snævre kreds af centrale personer, der var involveret.

Navnet Facebook blev stadig ikke nævnt - end ikke internt i gruppen, som dog straks var klar over, hvad det handlede om.

Bølge af investeringer

Facebooks datahaller er opført i et industriområde i den nordlige del af Luleå tæt ved det tekniske universitet.

Den første serverhal blev taget i brug i 2013, og hal to er siden blevet opført. Desuden er en tredje hal planlagt, men den er endnu ikke bygget.

- Vi håber, den kommer, siger den nuværende borgmester Yvonne Stålnacke, der fortæller, at Facebook-etableringen alene på grund af selve investeringens størrelse var vigtig for Luleå.

Alene den første serverhal kostede 3,8 milliarder svenske kroner at opføre, fremgår det en rapport, Boston Consulting Group har lavet for Facebook.

Telia opfører nyt regionshovedkvarter i Luleå. Der er kommet gang i byggeriet, både til erhverv og boliger, lyder det fra Luleås borgmester Yvonne Stålnacke.

Cirka 1,5 milliard blev brugt direkte i Luleå og Sverige, mens servere og netvæk for omkring et par milliarder kroner blev importeret udefra.

Men det helt store, datacentret i virkeligheden har betydet, er det stemningsskift i byen, der er kommet, og de investeringer, der er fulgt efter, fortæller borgmesteren.

Yvonne Stålnacke viser op til taget af rådhuset, hvorfra der er udsigt ud over hele byen i alle retninger. Man kan også se havnen og skærgården, der leder ud til Den Botniske Bugt, og de tre isbrydere ”Ale”, ”Atle” og ”Frej”, der i vintermånederne har rigeligt at se til på disse breddegrader.


Borgmesteren peger over mod et arkitektonisk særpræget nybyggeri med et tag, der ligner en skibakke.

- Det er Telia (televirksomhed, red,), der er ved at opføre et nyt stort regionshovedkvarter, siger hun.

- Der er kommet rigtig meget gang i byggeriet, både boliger og erhverv, og vi oplever også en befolkningstilvækst, som år for år øges.

- Da vi for nylig rundede 76.000 indbyggere, fejrede vi det i Byparken ved at servere en 76 meter lang kage, fortæller hun og tilføjer, at Luleå sidste år blev kåret til årets vækstkommune i Sverige.

- I mine øjne er der ingen tvivl om, at den udvikling hænger sammen med Facebook-etableringen.

Matz Engman, direktør Luleå Näringsliv, deler opfattelsen af, at opgangstiderne i Luleå er tæt forbundet med Facebooks indtog.

- Efter Facebook er kommet, har vi i regionen omkring Luleå haft 10 etableringer - dog i mindre skala - inden for datacenter-industrien. Og jeg er ikke det mindste i tvivl om sammenhængen, fortæller han.

Derfor faldt valget på Luleå

Ideen med at lokke og overtale en af de store globale it-giganter til at investere i Luleå opstod i 2009 og blev fostret af blandt andre Matz Engman og Luleå Næringsliv i samarbejde med Invest in Sweden (i dag Business Sweden).

Luleå Næringsliv satte sig for at identificere hvilke typer virksomheder, Luleå havde særlige forudsætninger for at trække til for at skabe vækst.

Datacentre var et oplagt mål, lød konklusionen i det analysearbejde. Blandt andet på grund af det kolde klima, der giver god adgang til naturlig - og dermed billig - nedkøling, den vedvarende miljøvenlige strøm fra vandkraft, gode fibernetforbindelser og et stabilt el-net opbygget gennem mange år med tung jernindustri, lød analysen. Og så gik jagten på investorer ind.

Luleå jagtede ikke alene. Andre svenske byer var med på de møder, der blev holdt med potentieller investorer i USA, hvor mange af de største it-firmaer holder til.

Dengang var det de færreste, der havde set for sig, at en mindre by som Luleå med en placering 900 kilometer nord for Stockholm en dag ville kunne tiltrække sig opmærksomhed fra en global gigant som Facebook.

Heller ikke den daværende borgmester Karl Petersen havde tænkt tanken, da Luleå Näringsliv første gang præsenterede idéen for ham.

- Det lød nærmest uvirkeligt, at det skulle være muligt at få et af verdens mest kendte selskaber til at slå sig ned her i Luleå. Men jeg kunne godt se ideen og erklærede med det samme min fulde opbakning til at gå videre med arbejdet, siger han.

Reelt vidste borgmesteren på det tidspunkt ikke meget om, hvad datacentre var, fortæller han. Men det kom han i den grad til.

Rundvisning i helikopter

For Luleås og Facebooks forbindelse blev varmere og varmere, og antallet af placeringer, Facebook kiggede på, som i starten var 22, blev færre og færre frem mod starten af 2011.

Højtplacerede folk fra Luleå, blandt andet Matz Engman og Karl Petersen, besøgte i dybeste hemmelighed Facebooks hovedkontor i Californien i USA, og Facebook-repræsentanter besøgte under lige så diskrete omstændigheder Luleå, hvor de amerikanske gæster blandt andet blev fløjet rundt i helikopter for at besigtige forholdene fra luften.

Matz Engman fortæller, at det i forhandlingerne spillede en stor rolle, at Luleå stillede med en ekspert fra det lokale elværk, som på stedet og uden tøven kunne svare på de fleste spørgsmål om elforsyning, folkene fra Facebook gik allermest op i at få svar på.

- Vi skabte tillid, og vi leverede på stedet det, Facebook bad om. Det gjorde dem trygge ved os, siger han om et par af de afgørende forudsætninger for, at aftalen kom i hus.

Ved at gå galt i slutfasen

Alligevel var det hele nær gået i vasken til allersidst.

I slutfasen af forhandlingerne med Facebook havde Karl Petersen orienteret den lokale afdeling af Sveriges Ornitologiska Förening om, at noget stort var på vej i byen. Og den daværende borgmester havde fået foreningens løfte om ikke at ville stille sig på tværs, når lokalplanen skulle i høring. Det sker i Sverige til sidst i sådan en proces.

Selv om Facebooks byggegrund grænsede op til et fuglebeskyttelsesreservat, forstod de lokale fuglefolk, at der var noget stort på spil.

Men da lokalplanen blev offentliggjort midt på året i 2011, efter Facebook allerede i februar samme år havde sagt til Karl Petersen, at de ville bygge i Luleå, indløb alligevel en klage fra Sveriges Ornitologiska Förenings landskontor i Stockholm, som åbenbart ikke var orienteret om eller indforstået med borgmesterens aftale med foreningens lokale afdeling.

Klagesagen kunne potentielt tage måneder at behandle ved den svenske miljødomstol. Og dermed ville aftalen med Facebook kunne løbe ud i sandet, da amerikanerne hele tiden holdt muligheden åben for alternativt at placere sig ved en anden svensk by - Østersund længere mod syd, som også bejlede.

- Facebook meddelte med det samme, da klagen var indløbet, at de nu kiggede mod Østersund som deres foretrukne placering.

- Jeg tænkte, at ”der røg det hele på jorden”, husker Karl Petersen, som besluttede, at han måtte forsøge at tale med formanden for Sveriges Ornitologiske Forening.

Ornitolog-formanden var på det tidspunkt på ferie i udlandet, men han blev i hast fløjet hjem til et møde med Karl Petersen, som skulle foregå i et udkigstårn i fuglereservatet, der ligger ved Facebook-grunden.

Karl Petersen havde på forhånd sikret sig politisk opbakning i byrådet til at tilbyde ornitologerne at anvende de seks millioner kroner, grundsalget til Facebook indbragte kommunekassen, på naturbevarelse.

Ornitologernes landsformand accepterede forslaget og trak klagen tilbage.

Ikke nogen nyhed længere

På Stadshotellet, hvor avisen er indlogeret under opholdet i Luleå, sidder en mand med tung amerikansk accent den første morgen ved et af bordene i restauranten iført en t-shirt med påskriften ”Facebook”.

I Luleå Lufthavn mødes man som gæst af en opadvendt tommelfinger - Facebooks kendingmærke.

Men ud over de ting, fylder Facebook faktisk ikke meget i gadebilledet, når man som gæst besøger byen.

Den globale it-mastodont har da heller ikke længere den store nyhedsværdi for indbyggerne i Luleå. I dag er Facebook blot en del af byen, siger Stig Norlund, der er journalist på den lokale avis Kuriren.

Facebooks grund er hegnet ind og bevogtes af vagtselskabet Securitas. I øvrigt er det samme vagtselskab, der holder opsyn med Facebook-grunden i Tietgenbyen i Odense.

- Det, der i dag nok betyder mest, er Facebook-navnet og pr-værdien i at have dem her, mener han.

Stig Norlund minder om, at mens der var et enormt rykind af byggearbejdere i opførelsesfasen - især i 2012, da byggeriet var på sit højeste - så er et Facebook-datacenter ikke noget, der skaber jobfest, når først det kører.

Facebook oplyser selv, at der alt i alt er en bemanding på omkring 150 personer i datacentret, og på den måde er virksomheden i dag blot én blandt de andre, der er i byen, påpeger Stig Norlund.

Han fortæller, at Luleås største private arbejdsplads stadig er det traditionsrige SSAB (Svenskt Stål AB) stålværk med omkring 1100 ansatte. Så selv om Facebook har ændret meget, er de gamle industrier, som er Luleås traditionelle erhverv, stadig en vigtig del af byens rygrad.

Lever en diskret tilværelse

Det lykkedes i forbindelse med besøget i Luleå, der fandt sted i august, ikke for Fyens Stiftstidende at få lov til at besøge Facebooks datacenter. Det er, viser det sig, ikke et sted, hvor man bare henvender sig ved portvagten.

Stig Norlund har dækket Facebook-etableringen i Luleå tæt for den lokale avis Kuriren.

Peter Münster, der er kommunikationsansvarlig for Facebook i Norden, som avisen fik fat i, meldte tillbage, at det kræver mere end et par dages forberedelse at arrangere et pressebesøg inde bag det kilometerlange hegn, der omkranser området, og som også bevogtes af flere vagthold.

Ifølge Stig Norland lever Facebook en yderst diskret tilværelse inde bag hegnet - også til daglig.

- De er meget hemmelighedsfulde, og vi får som lokale journalister kun lov at komme derud, hvis vi er inviteret.

- Det sker kun, hvis de har noget, de selv ønsker at fortælle, og jeg tror kun, jeg har været derude et par gange gennem årene, siger han.


Matz Engman fra Luleå Näringsliv har fokus på den vækst, Facebook har medført i Luleå. Han vurderer, at datacenter-etableringen samlet set kaster flere job af sig end de 150, der er ansat på stedet. For der er også afledte job, påpeger han og vurderer, at når man medregner stillinger i f.eks. vagt-, elektriker- og rengøringsbranchen, så er den samlede effekt cirka 300 job, efter datacentret er kommet i drift.

Men han mener, at Facebook-etableringen har åbnet døren til en ny tidsalder for Luleå, og en ny stor etablering kan snart være på vej til byen, antyder Engman. Han vil dog ikke oplyse navnet.

- Det kan jeg af gode grunde ikke, siger han.

En ting er sikkert, lyder det fra manden, der spillede en af hovedrollerne i at få verdens nok bedst kendte it-firma til Luleå:

- For os er Facebook begyndelsen. Ikke slutningen, siger Matz Engman.

Foto: Facebook
Foto: Facebook
Foto: Facebook